och kanske lite oväntade positiva effekter om du tar i lite när du tränar.

1 Du kan bocka av en bra grej på dagens att göra lista.

Oavsett vad som annars händer under dagen så vet du att du fått en viktig sak genomförd- du har gjort något bra för din hälsa. Det är något du själv har kontroll över. Så många andra projekt och att-göra-saker är på något sätt beroende av någon annan för att få kryssa bort de från to-do-listan. Men att träna är helt i din egen kontroll.

2 Du kommer ha MER tid över till annat

Många tror att träning tar tid. Träning ger tid. Du får mer energi och du kan vara mer fokuserad på de uppgifter du ställs inför under dagen. Det gör att du klarar av dessa lättare och får MER tid över till annat. För att hålla det enkelt: 45 minuters träning kanske resulterar i att du jobbar 10% bättre/effektivare. 10% av en 8-timmars arbetsdag är 48 minuter. 48 minuter som du istället kan göra annat på.

3 Lunchen/middagen smakar så mycket bättre efter att du tränat.

Maten smakar aldrig så bra som när du först gjort dig av med energi. Dessutom är chansen att du gör ett vettigt matval mycket större om du även tränar. Vet inte varför eller om det finns något vetenskapligt samband men väldigt många som upplevt det bekräftar att det hänger ihop.

4 Du omger dig med människor som kan inspirera dig till att ta i

Du blir en mix av de fem personen du spenderar mest tid med. Eller typ så. Om du omger dig med människor som tycker om att träna och som har knäckt koden till hur man håller sig i form är det så mycket lättare att själv också lyckas.

5 Du kommer att vara kreativare (och effektivare) på jobbet

Din hjärna funkar helt enkelt bättre. Du tänker positivare, ditt självförtroende stärks och du har lättare att ducka för all eventuell bull-shit som kastas på dig under dagen. Då blir det lättare att vara kreativ, produktiv och positiv på jobbet eller hemma.

6 Du kommer sova bättre

Kroppen är designad för att användas fysiskt. När den gjort det mår den bra. Och en kropp som mår bra sover ofta bra. Om inte det hjälper, försök vakna väldigt tidigt några dagar. Typ kl 05.00 (ja jo, de är lite jobbigt till en början). Då ska du nog se att du sover rätt bra på kvällen.

7 Du blir en bättre problemlösare

Om du stöter på ett jättestort traktordäck som står i vägen så vet du hur du ska ta hand om det.

Men men.. de var ju bara sju positiva saker. Den åttonde, nionde och tjugofjärde får du komma på själv.

Har absolut noll vetenskapliga artiklar som stödjer detta (även om jag är övertygad om att det inte skulle vara så svårt att hitta det). Det bygger enbart på observationer av väldigt många lyckade exempel hos oss på CrossFit Holistic.