Teknikfokus på ryck och stöt (clean & jerk och snatch)
Vårt sexveckorsprogram vänder sig till dig som vill förbättra tekniken på de olympiska lyften ryck och stöt (snatch, clean & jerk). Kursen passar perfekt för dig som gått på våra pass i två månader eller mer eller tränar på egen hand under motsvarande tid och känner att du vill ta nästa kliv i din tyngdlyftning. Det spelar mindre roll vilka vikter du i dagsläget lyfter, fokus kommer att ligga på teknikförbättring på de gemensamma passen och styrka på de egna passen. En kombination som på sikt leder till bättre och tyngre lyft.

Att fokusera på de tekniskt krävande olympiska lyften under en period är ett effektivt sätt att ta sig till nästa nivå och nå framåt i sin teknik och styrka. Detta är två lyft som kräver extremt teknikfokus och många många timmar av nötande. Att sätta bra tekniska grunder är en förutsättning för att kunna lyfta effektivt, skadefritt och givetvis tungt.

Gemensamma pass
De gemensamma passen kommer att ha extremt stort fokus på teknik på de två lyften. Deltagarna kommer att få nöta olika lyftövningar för att förbättra lyfttekniken på både ryck och stöt. Vi kommer att fokusera på att göra många och kvalitativa repetitioner för att bana in en bra teknik.

Utöver teknikträningen kommer vi även att utföra ca 15-20 minuter rörlighetsträning/pass. Ena dagen med fokus på axlar/bröstrygg och den andra dagen på ben och höft med målet att jobba upp den rörlighet som krävs för att kunna utföra lyften optimalt.

Egen kompletteringsträning
Eftersom vi kommer att lägga fullt fokus på teknikträning för de båda lyften så kommer vi inte hinna med att fokusera på ben och dragstyrka under de gemensamma passen. Därför kommer programmet innehålla två pass/vecka att utföras på egen hand för att samtidigt jobba upp styrkan.

Detta ingår:
*Två coachledda gemensamma pass/vecka (totalt 12 pass) på CrossFit Holistic
*Tillgång till stängd Facebookgrupp för kommentarer, diskussion, feedback på videos och annat relaterat.

Exempel på träningsvecka
Måndag:
Tisdag: Coachat pass 19.00
onsdag
Torsdag: Coachat pass19.00
fredag: Egen styrka. (Back squat, snatch pull, snatch push press)
lördag:
söndag: Egen styrka. (Front squat, clean pull, push press)

Coach
Vår tyngdlyftningsexpert Tobias Åkeblom coachar de gemensamma passen och ansvarar över programmeringen

När
Uppstart tisdag 7 april kl 19.00
Sedan tisdagar och torsdagar kl 19.00 i totalt 6 veckor.

—Anmälan—
Holisticmedlemmar: 1600:-

Icke medlemmar: 2000:-

Anmälan är bindande
Totalt 12 platser (exkl online deltagare)

_DSC3443

Coach: Tobbe

—-
Gillar du oss och de vi gör? Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få erbjudanden, inspirerande träningstips och kunskap som tar din träning och hälsa till nästa nivå.