En av de mest imponerande förvandlingarna.

Ibland finns inspirationen närmare oss än vi kan ana. I en värld av cheesy inspirationscitat på Instagram och retuscherade fitnessmodeller kan det vara skönt med ett exempel från den ”riktiga” världen. Från en helt vanlig tvåbarnsmamma som slutat träna för ca 20 år sedan men som en dag väljer att ta tag i saken och göra något positivt för den egna hälsan. Lisbeth har gått från en ”soffpotatis framför tv:n” (Lisbeths egna ord) till att nu utstråla träningsglädje och energi. Osäkerheten inför träningsvärlden har ersatts av en ”äsch, vi provar!”-mentalitet som vi alla har något att lära av.

Här kommer Lisbeths story. Vi börjar med en bakgrund och går sedan igenom hennes resa från soffan till att nu tävla i CrossFit. Avslutningsvis en intervju med Lisbeth.

Startläge

För ca 3 år sedan kontaktades vi av Lisbeth som vunnit ett presentkort på träning från sin arbetsgivare och bestämde sig för att anlita hjälp med att komma igång. Vi började i princip på noll och jobbade oss melodiskt vidare till mer och mer utmanande pass. Sakteliga fick Lisbeth prova på olika övningar med den egna kroppen för att sedan ta steget in till att jobba md fria vikter och gå på ledarledda CrossFitpass. De efterföljande tre årens förvandling är ett imponerande exempel på en grym livsstilsförändring genom träning. Det har varit en omvandling inte bara fysiskt utan även i mentalitet och självförtroende.

För att ge en bild över startläget följer här ett utdrag av några av de frågor Lisbeth fick svara på inför vårt första möte i januari 2013: (Lisbeths svar i kursivt):

Hur mycket tid vill du lägga ner per vecka (en genomsnittsvecka)?
Så pass mycket att det ger resultat: 6h?

Vad blir den största utmaningen med att nå ditt mål?
Disciplinen

Träning i dagsläget (jan 2013):
totalt slö senaste 2 månaderna
Måndag: 0 timmar
Tisdag: 0 timmar
Onsdag: 0 timmar
Torsdag: 0 timmar
Fredag: 0 timmar
Lördag: 0 timmar
Söndag: 0 timmar

Så här såg Lisbeths första programmerade träningsvecka ut
Måndag
Powerwalk 60 min

Tisdag
Rodd 10x 2 min med 1 min vila mellan set
Rörlighet
3 x 6/ben utfallssteg
3 x 10 rygg ups på boll eller på marken

Onsdag
vila

torsdag
PT träning med diverse övningar. (har tyvärr inte första passet sparat)

fredag
Rodd 10x 2 min med 1 min vila mellan
Rörlighet
3 x 30 sek planka
3 x 10 knäböj

lördag
Vila

söndag
Power walk 60 min

Några av de övningar vi jobbade med den första tiden

  • knäböj 3 x 10 med egen kroppsvikt
  • axelpress 3 x 10 med 10 kg
  • Step ups upp på 40 cm bänk

Första tiden handlade mest om att få Lisbeth att röra på sig överhuvudtaget. Vi fokuserade på att svettas och att få upp rörligheten och lära sig att utföra några basrörelser på ett bra sätt. Det handlade även om att få henne att vilja gå till gymmet och att våga prova nya saker.

Redan efter ett par veckor övertalades Lisbeth att testa på att vara med på ett Crossfitpass. Med skalade övningar och på hennes egna nivå givetvis. Vi körde parallellt träning med PT och viss egen träning under den inledande perioden. Successivt växlades träningen mer och mer in på att gå på ledarledda CrossFitpass. Coachingen och supporten från de andra medlemmarna var avgörande faktorer för att få träningen att kännas både trygg och rolig.

Ganska snart upptäckte vi att Lisbeth i grunden var riktigt jäkla stark. Marklyft var definitivt hennes grej men allt med skivstång var extra intressant. Redan hösten 2013, mindre än ett år sedan träningsstarten, var det dags att för första gången prova på att tävla i CrossFit på vårt årliga boxmästerskap. Tävlingen gick bra och gav definitivt blodad tand för fler utmaningar framöver. Boxmästerskapet 2014 slutade med en vinst i mastersklassen och en finalplats bland alla damer i konkurrens med alla åldrar. Minst sagt imponerande!

lisbeth-utfall-kopia

(Boxmästerskap 2014 där Lisbeth tog sig hela vägen till final bland alla damer)

Nuläge

Idag tränar Lisbeth mellan 4-6 gånger i veckan och ser fram emot (nästan) alla pass med glädje. Jobbiga MetCons med löpning är fortfarande ingen favorit. Ofta kommer Lisbeth in ca 30 minuter innan passets start för att på egen hand jobba på saker hon vill förbättra i sin träning. Det inte en ovanlig syn att se Lisbeth hjälpa nybörjare i boxen med tekniken på diverse övningar och assistera andra som tränar vid hennes sida. En ganska stor förvandling från att för ett antal år sedan känt sig minst sagt obekväm i gym- och träningsmiljöer.  Nu laddar Lisbeth för att tillsammans med sin ena dotter ta sig ann Holistics boxmästerskap 2015.

Lite mer dagsfärsk statistik på några personbästan som Lisbeth kan stoltsera med:

  • Knäböj: 120kg
  • Marklyft: 160kg
  • Axelpress: 40kg

Utöver det har Lisbeth tappat ett betydande antal onödiga kilon och har mer energi både på jobbet och i vardagen än på väldigt många år.

Intervju med Lisbeth

Hur skulle du definiera dig själv pre-CrossFit?
Soffpotatis framför tvn. Försökt i skov göra något men har bara provat lite och ledsnat direkt.

Har du några speciella milstolpar du är extra stolt över kring din träning/hälsa?
Stolt över att ha blivit stark i marklyft och benböj men även när jag lärde mig att hoppa dubbleunders.

Skulle du kunna tänkta dig att tävla ”utanför” boxmästerskapen framöver?
Ja visst skulle jag det men har två bommar som jag inte lärt mig ännu o det är pull ups och bra pushups, handstående fixar jag inte heller.

Vad motiverar dig att driva på som du gör?
Det är så fantastiskt roligt och sedan så lär man sig ännu mer nytt hela tiden. Vilket leder till att man vill utvecklas ännu mer.

Vad har varit de största grejerna som gjort skillnad på din resa?
Coacherna på Holistic. Utan er kunskap och ert stöd hade man nog tappat motivationen. Stämningen i boxen och att alla är så hjälpsamma och att vi har roligt medan vi tränar. Och sedan att man faktiskt kan mäta sina resultat och framsteg varje PR är en framgång, varje ny sak man lär sig är kul.

Vilket tips skulle dagens Lisbeth ha gett Lisbeth för 3 år sedan?
Testa och våga prova. Alla kan utifrån sina förutsättningar.

Vad är hälsa för dig?
Jag har ju blivit mycket piggare och starkare i vardagslivet. Boxen fick mig in på kostbiten och en paleokost. Så det har varit en bonus att bli av med en massa extra kilon. Men även att må gott i kropp och själ och ha roligt medan man tränar.

Vilken träningsmyt skulle du vilja avfärda?
Alla kan och man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt.
Träning är kul!

Vad är det bästa med att vara i bra form?
Allt i vardagslivet blir bara så mycket lättare och även arbetet går så mycket bättre när man är i bra form.

Lisbeth-paleo-e1445258471776(Vinner Paleoutmaningen 2015. Holistics egna kostutmaning)