Alla har vi någon gång haft ångest inför ett pass som på pappret ser väldigt, väldigt jobbigt ut. Eller då vi klivit in i boxen och ser hur klassen innan oss får slita för att ta sig igenom en WOD som vi vet att vi själva snart ställs inför.

Hur kan man tänka för att göra den ångesten lite mildare? För att kanske göra det lite enklare att ta sig an utmaningen. På det finns förmodligen lika många svar som det finns crossfiters.

En strategi är att tänka att du faktiskt inte alltid måste köra så att du ligger som en blöt pöl, kippandes efter andan, med mjölksyra sprutandes ur öronen ut efter passet. Bara tanken på att det är det som krävs gör att ångesten kan nå oproportionerliga höjder. Tänkt istället att du ska köra hårt, men kontrollerat och kanske till och med njuta lite medan du kör. När du väl är igång är det mycket lättare att sedan öka på intensiteten om du har en bra dag och känner att kroppen svarar. Det blir asjobbigt att inför varje pass tänka att det enda som gäller är ”all in” och ”kör tills du spyr och nästan svimmar”. Så kan man tänkta ibland, men inte inför varje pass. Det kan vara ett sjukt bra pass även om man efteråt känner ”jag hade nog kunnat köra lite hårdare”. Det bygger självförtroende inför nästa pass. Det gör även återhämtningen mycket snabbare och du kan köra på igen mycket tidigare än om du ligger totalt slutkörd efter passet.

Visst, CrossFit har bilden över sig om att vara stenhårt och alltid all-out balls to the walls. Men vi kan väl vara smartare än så och nyansera den bilden en aning. Ingen, inte ens elitidrottare, kör all out varje pass varje dag. För att det helt enkelt inte är smart träning. Kroppen pallar inte det, huvudet pallar inte det och förr eller senare tvingas vi till längre vila än vad vi skulle vilja.

Men för all del, känner du dig utvilad och taggat till 1000 så är det bara att gå all in, gå för ett PR eller jaga dina tidigare rekordtider. Ta vara på de dagar då allt känns bra, då du har sovit och ätit bra och stjärnorna står rätt. Då är det bara att pusha och gå för ett PR. Men varje dag är inte en PR dag.

Nyfiken på vad ni har för mentala-hacks för att ta er an träningen. Dela gärna med er i kommentarerna!