FAQ

Frågorna kring CrossFit är många och det är inte alltid lätt att enkelt förklara vad det går ut på. Här har vi därför samlat några av de vanligaste frågor och svaren som vi stött på. Är det fortfarande något du funderar över, tveka inte att kontakta oss på telefon, mail eller på facebook.

Alla börjar sin CrossFit karriär hos oss genom en gratis personlig introduktion. Där sitter du ner med en av våra coacher och resonerar hur du på bästa sätt ska komma igång med träningen för att nå dina mål. Vi pratar om ditt nuläge och vert du vill nå och sätter sedan upp en plan hur du ska nå dig. Boka in din introduktion här>
Det är som att städa innan städerskan kommer. Du kommer i form genom att börja träna hos oss.

Är du i “dålig” form presterar du efter den intensitet just du förmår. Alla våra pass anpassas efter deltagarna i gruppen och du kommer att få ett utmanande pass oavsett om du är nybörjare eller elittränad. Crossfit handlar om kamratskap och gemenskap. Den som är klar med sitt träningspass först, hoppar direkt in i skaran för att peppa resten av gruppen. Det handlar inte om hur bra ditt resultat är, utan att du försöker och gör så gott du kan på den nivå DU är på!

Så gå inte hemma och tro att du en dag kommer i lite bättre form för att därefter våga prova. Packa träningsväskan, boka ett pass och dyk upp. Du kommer att mötas av en avspänd testa-på-miljö som präglas av en empatisk skara tränare som vill dig väl.

Visst kan Crossfit-träningen se “skrämmande” ut.

Vanligaste fördomen till träningskonceptet är att man tror att det är för komplext, jobbigt eller helt enkelt känner sig utsatt i att testa på något nytt.  Ofta baseras de tankarna på youtubeklipp man sett från CrossFit Games där världseliten kör. Man måste skilja på tävling och träning. CrossFit som tävlingsform är väldigt avancerat. CrossFit som träningsform anpassas helt efter individen och alla kan vara med och köra på sin nivå. Exempelvis Agda 65 och Filip 25 kan träna samma pass, men Agda kanske använder lättare vikter eller tvärtom beroende på deras träningsgrad.

CrossFit passar de allra flesta!
Träningsmetoden är anpassningsbar och fungerar lika bra för dig som aldrig satt din fot på gymmet som en komplementsträning till elitidrottare. Skillnaden i träningsbehoven hos en elitidrottare och en motionär ligger i intensiteten, inte i vad som behöver tränas. Ökad syreupptagning, uthållighet, styrka, rörlighet, effekt, snabbhet, smidighet, koordination, balans och precision är viktiga egenskaper både för en elitatlet, för mormor och allt däremellan.
Lämna egot hemma.
Oavsett bakgrund eller fysisk status kommer du på något pass att känna dig totalt överkörd. Bara för att dagen efter överträffa dig själv och flytta dina gränser. Det är en fantastisk känsla att se att man klarar av saker som man för bara någon vecka sedan trodde var omöjligt.
Perfekt, det är precis det vi kommer attlöra ut till dig.
De flesta har i princip ingen erfarenhet av friavikter då de kommer till oss. En anledning till det är att de flesta ”vanliga” gym ofta fokuserar på gymmaskiner istället för fria vikter. Hos oss kommer du lära dig allt från grunden och träningen anpassas alltid efter din fysiska förmåga. Din kropp kommer därefter att automatisera rörelser och du kommer lära dig nya rörelsemönster för din kropp. Helt plötsligt var det inte så jobbigt att leka karusell med dina barn, bära kassar från livsmedelsbutiken eller utföra någon form av fysiskt arbete.
Det är ok, för det behöver du inte.
Tanken bakom tidtagningen som ibland förekommer är att du skall kunna få ett referensvärde till din egen utveckling. Du tävlar således mot dig själv och väljer att delge din tid till andra om du vill.
Crossfit hos oss kan närmast beskrivas som personlig träning i grupp.
Om du köper en timme hos en personlig tränare på vanliga gym kostar det ca 500- 700kr. Lägg till att du skall betala en medlemsavgift för själva gymmet vilket brukar hamna på 200- 500kr/månad beroende på vart du tränar. Nu är du uppe i ca 1000kr och du har träffat en personlig tränare en timma. Det spelar ingen roll hur bra tränaren eller lokalen är då en timme tyvärr inte kan ge några bestående resultat. På ett CrossFit-gym hamnar du betydligt lägre i denna uträknade månadskostnad och kan tillgodose dig upp till 20 timmar coachning under en hel månad. Du får även personlig vägledning och uppföljning löpande under din medlemstid. Med ganska enkel matematik så inser du snabbt fördelen rent ekonomiskt och resultatmässigt.

 

På CrossFit Holistic möter du en mycket kompetent personal som värnar om din personliga utveckling och hälsa. Du kommer även utvecklas mycket genom de andra medlemmarnas stöttning, vägledning och kamratskap. Vi lägger stor tyngd i att alla skall trivas och må bra, oavsett vad dina mål är. Har du aldrig tränat innan? Känns det jobbigt att träna inför andra? Hos oss är ALLA lika och den jobbiga känslan försvinner för all evighet efter ca 1-3 pass, det garanterar vi!

Det finns egentligen inget vanligt pass inom CrossFit.
En stor del av konceptet är just konstant variation och att aldrig låta kroppen vänja sig vid något och att ständigt jobba på sina svagheter. Varje pass anpassas personligen efter deltagarnas förutsättningar och vikter, antal reps, intensitet justeras för att passa just dig. En god teknik går alltid före hög intensitet.

 

Men ungefär så här kan du förvänta dig att ett pass på CrossFit Holistic går till:
Innan passet tar vid går vi igenom vad dagens pass kommer att innehålla och ger instruktioner på hur vi kommer att jobba. Sedan börjar vi alltid med en ordentlig uppvärmnings- och rörlighetsdel på ca 10-15 min. Här ligger fokus på att få upp pulsen en aning och värma upp de muskelgrupper vi ska jobba med under passet. Denna delen kan även bestå av att träna på teknik med lätta vikter på övningar man behöver slipa lite extra på.

Därefter följer ofta en del där vi antingen jobbar på teknik och/eller styrka på någon av basövningarna inom CrossFit. Denna del kan variera mycket från pass till pass.

Efter det följer passets höjdpunkt: MetConen (konditionsdelan)! Även denna delen kommer att variera i all oändlighet. Grundidén är att blanda och mixa, längd, tid, repetitioner och övningar. Fantasin sätter gränserna. Det kan innebära allt från att springa några 400 meters slingor eller till att köra en kombination av upphopp, kettlebells och rodd, och allt däremellan. Relativt ofta kommer MetCon:en innebära att jobba med hög intensitet under relativt kort tid. Tekniken är dock alltid central och intensiteten får aldrig gå ut över ett säkert utförande av övningarna.

Dagens pass läggs alltid ut på hemsidan kvällen innan passets start.

Ja. Vi tar ut en administrationsavgift på 200:- för frysning av medlemskap.

Frysning av medlemskap vid skada, sjukdom och graviditet ges om minst 30 dagar och mest 365 dagar. Vid frysning av medlemskap för sjukdom, skada och/eller graviditet skall intyg om orsak utfärdas av läkare, barnmorska, sjukgymnast, naparapat eller motsvarande om detta efterfrågas.

Frysning av medlemskap vid längre utlandsvistelse, högskolestudier, arbete eller militärtjänstgöring på ort där CFH ej kan erbjuda träningsmöjligheter ges om minst 60 dagar och längst om 365 dagar.

Läs mer om frysning här>

CrossFit är en globalrörelse där gym (eller boxar som crossfitgymmen ofta kallas) delar med sig av träningskunskap och metoder fritt mellan varandra. Det underlättar därför om alla använder sig av samma språk. Du kommer ganska snart att ha koll på de vanligaste termerna vi använder oss av. Annars går det ju ofta bra att googla så kommer det ofta upp väldigt bra övningsvideos på många av de vanligaste momenten. Vi har även ett videobibliotek på de flesta övningarna som du får tillgång till då du blir medlem hos oss.
Kom igång med träningen hos oss nu!