Svikna löften

Konsten att misslyckas

Så här i starten på året fylls sociala medier av ”nu djävlarbilder” och kommentarer. Nu ska man minsann börja träna, sluta äta, tvätta bilen varje fredag osv osv. Ni känner säkert igen detta, alla löften som skall hållas, allt vi skall börja med och allt vi skall sluta med. Min reflektion och fundering denna gång är varför så många misslyckas i sina goda och uppriktiga föresatser. Varför är de vanliga gymmen superpackade med folk tre veckor in på det nya året för att sedan stadigt blir mindre och mindre? Varför åker kollegan som käkat sallad tre dagar på raken helt plötsligt på MAX och köper en av varje, trots sina löften om att äta cleant och gå ner i vikt?

Svaret är enkelt (eller superkomplext och mångbottnat) börja inte med för många nya saker på en gång och sluta inte med allt du vill sluta med på en gång. Jag brukar rekommendera att göra en förändring i taget och sätta den nya rutinen innan du tar nästa. Om det ex. gäller träning, fundera på vilket ditt mål är (bli starkare, snabbare, större, mindre) och lägg upp en plan för detta. För som ni vet ”ett mål utan en plan är bara en dröm”. Är planen att träna 4ggr/v se till att du fått flyt i detta innan du börjar med nästa sak på listan.

Detta gäller i hög grad även kosten. Vilket är ditt mål och hur ser vägen till målet ut? Är det att träna tills hjärtat hoppar ur kroppen 12 pass i veckan och bara äta broccoli och kyckling som är den rätta vägen (på det påståendet hoppas jag svaret är nej!)? De flesta med god karaktär brukar klara detta i ungefär tre dagar, sedan slår kroppens överlevnadsinstinkt in och man hittar sig själv längst ner i godispåsen och funderar hur fan det gick till… Man hade i detta fall ett mål och en plan men planen kanske inte var anpassat efter din träningsbakgrund, vikt, träningsmängd osv.

Några tips!

  1. Skaffa hjälp.

Gäller det träning prata med någon som kan träning, beskriv dina mål och hitta en vettig väg framåt. Kom ihåg att energin skall räcka till så mycket mer än träning. Även om du är högt utbildad i området träning är det klokt att låta någon annan ta del av dina tankar för att få feedback och nya ideer.

  1. Kosten

När det gäller kosten, se till att kosten matchar din vikt och träningsmängd. Vill du upp i vikt eller ner i vikt så skall den resan inte innebära hetsätning eller allt för stort kaloriunderskott. För de flesta tar det år att nå till målet men vi måste ta första steget någon gång och säkerställ att det steget är i rätt riktning.

  1. Dela med dig

Berätta för din omgivning om dina mål, se till att du har någon att stå till svars inför, detta kanske inte gäller alla men uttalade och/eller nedskrivna tankar blir för de flesta av oss mer verkliga och är lättare att ta på och på så sätt lättare att verkställa.

  1. Inga quick fixes!

Skynda långsamt, välmående är inget sprintlopp det är mer ett maratonlopp, vi vill må bra hela livet och en quickfix är sällan något som håller över tid.

  1. Man fuckar upp ibland

Bra det visar att du är mänsklig! Fundera på varför du hamnade längst ner i godispåsen. Kan det vara så att du missade några mål mat den dagen eller att du kanske tränade hårdare än du tänkt. Eller var planen felaktig redan från start? Gå vidare utan ånger, lär av dina misstag och bli en bättre version av dig själv.

Coach,
Stefan

By | 2018-01-05T14:33:12+00:00 januari 5th, 2018|Boxen|0 Comments